daniel dugour

creatief ontwikkelaar

send me an email
find me on linkedin

Een echte beelddenker. Altijd op zoek naar hoe het echt zit, om dat vervolgens om te zetten in een verhaal dat begrijpelijk is.

Met een sterke hang naar 3D en een voorliefde voor exacte wetenschap, streef ik er naar met een kritische, maar open blik in de wereld te staan. De box is altijd aanwezig, de kunst is om er elke keer weer buiten te denken.

Geboren in een reislustig hippie-gezin, opgegroeid in een vinex-wijk in de bible-belt. Mijn vader, kunsthistoricus, sleepte me door kerken en musea, en vertelde me over de het allergrootste en het allerkleinste in het universum, en hoe het allemaal in elkaar bleek te steken. Als kind van acht bouwde ik mijn eerste (en laatste) raket. Geen echte, maar wel mijn eerste echte "experience". De electronica had ik ge-outsourced naar een broer, de 3D-constructie naar mijn vader, het verhaal zat in mijn eigen hoofd. Op de expositie "Les Immateriaux" (1984) in het Centre Pompidou in Parijs zag ik voor het eerst een narratieve 3D-computeranimatie, en dat klikte! Op mijn Commodore64 probeerde ik zelf 3D te programmeren, met matig succes.


Uitgeloot voor Industrieel Ontwerpen in Delft, ging ik begin 1989 een fotografie-stage in Berlijn volgen. Daar raakte ik onder de indruk van de sfeer en de onverbiddelijkheid van de Muur. Eind 1989 bleek ik tijdens Oud en Nieuw gewoon met mijn fles bubbels over de Muur te kunnen klimmen. Op dat moment was ik weer onder de indruk, maar dan van diens plotselinge tijdelijkheid.


Uiteindelijk koos ik voor de opleiding Beeld- en Mediatechnologie aan de HKU, en studeerde af met een animatiefilm over kernfusie. Tijdens de opleiding freelancede ik al flink als 3D-animator, en werkte o.a. mee aan een op "Tron" geinspireerde korte film voor een grote computerfabrikant. Na mijn studie ben ik bij Toonder Studio's gaan werken aan een medisch-biologische 3D-animatie: een voorlichtingsfilm over de gevolgen van roken op het menselijk lichaam.


Toen het freelancen toch weer trok, richtte ik me steeds meer op motion rides en experiences, museaal werk en wetenschap - vaak in combinatie. Als freelancer, en ook als partner bij Lemonade Animation, bleef Tinker een constante factor, met interessante klussen en een leuke samenwerking. In 2017 is tijdens het animeren voor high-techbedrijf ASML duidelijk geworden dat ik, met mijn ervaring in combinatie met mijn wetenschappelijke expertise, een mooie aanvulling op het team zou vormen.