we are experience designers

nieuw museum brengt een verborgen geschiedenis bovengronds

Een warenhuis vermomd als museum of een museum vermomd als warenhuis? In het pand van het ooit befaamde warenhuis Kneepkens in Heerlen is het nieuwe Nederlands Mijnmuseum geopend. Een perfecte locatie omdat Heerlen in de hoogtijdagen van de steenkoolwinning, halverwege de jaren 50, de meeste warenhuizen van Nederland telde. Door deze bloeiende industrie hadden veel mijnwerkers geld te spenderen. Kneepkens ontstond daardoor voor en door de mijnwerkers. In het nieuwe museum wanen bezoekers zich in het oude warenhuis om te ‘shoppen’. De tentoonstelling vertelt het unieke verhaal van de opkomst, de gloriedagen en het verval van de steenkoolwinning in Zuid-Limburg en welke invloed dit had op de samenleving. Een verborgen geschiedenis – diep verstopt onder de grond – die hierdoor weer daglicht ziet.

Bezoekers beleven de vergeten verhalen over noeste arbeid, successen, saamhorigheid en de schaduwkanten van deze uitputtingsindustrie. De vier verdiepingen hebben elk hun eigen thema aan de hand van kleuren. Bezoekers beginnen bij Zwart, waar ze het verhaal van steenkool en de mijnwerker ontdekken. De eerste verdieping, Goud, weerspiegelt bijna tastbaar de welvaart die de steenkoolindustrie bracht. De tweede verdieping is Grauw en toont de schrikbarende keerzijde van de medaille, zoals de ongezonde werkomgeving en de desastreuse maatschappelijke gevolgen van de mijnsluiting. De bovenste verdieping staat voor Kleur en neemt de bezoekers mee in de transitie en de kleurrijke toekomst van de streek.

credits

  • opdrachtgever  nederlands mijnmuseum
  • jaar  2022
  • www  nederlandsmijnmuseum.nl
  • concept & tentoonstellingsontwerp  tinker imagineers i.s.m. peter beckers
  • interactives & multimedia  bureau linksom, submedia, de jongens van boven
  • lichtontwerp  50lux
  • tentoonstellingsbouw  clabbers interieur bv, houtatelier borger, sync signing
  • fotografie  mike bink

vergelijkbare projecten