we are experience designers
workshop imagineering voor dummies
15-04-2016
Twintig leerlingen van de middelbare school UniC Utrecht hebben zich vrijdag 15 april gewaagd aan een imagineeringspitch voor Tinker. De opdracht: ontwerp The Classroom of The Future.
"Het onderwijs verandert in hoog tempo en daarmee ook de behoeften van leerlingen en docenten ten aanzien van hun leeromgeving. Daarom heeft het Ministerie van OCW ons gevraagd een visie te ontwikkelen op het klaslokaal in 2035. Voor ons is het al weer een tijdje geleden dat we op school zaten en daarom willen we graag met een jongere partij in zee.
Dit is jullie kans! Gebruik al je fantasie, talent, intelligentie, creativiteit en originaliteit om The Classroom of the Future te ontwerpen! Een leerlomgeving waar leren een feest wordt en super eenvoudig gaat, waar een gezond lichaam en geest centraal staan en die maximaal verbonden is met de buitenwereld en de unieke belevingswereld van individuele leerlingen."
Met deze briefing van de Tinkers Paul (ruimtelijk ontwerper), Britte (grafisch ontwerper), Joost (storyteller) en Itamar (multimedia ontwikkelaar) gingen vier groepen imagineers in spé aan de slag. Razend snel, er was slechts tijd voor een uurtje 'tinkeren' in mini-studio's in de kelder, werden de toffe ideeen verbeeld in 3D-kijkdozen.
De uitdaging: houd je je aan de criteria of niet? De briefing is super belangrijk bij een pitch. Als je er met goede reden van afwijkt vinden we dat ook geweldig. Maar ja, vaak verschillen wij onderling van mening over wat een goede reden is. Dus wat is wijsheid?
De winnende groep bedacht een echte toekomstvisie voor 2035 gecombineerd met een cool visueel effect. Very impressive! Opvallend was dat alle groepen snel goede ideeën hadden, enthousiast aan de slag gingen en in extreem korte tijd toch met concreet resultaat kwamen. En als wij allemaal zo goed konden presenteren als deze toekomstige imagineers dan zou Tinker alle pitches winnen. Goed gedaan!