we are experience designers

interactieve experience techville op onderwijscampus genk laat jongeren techtalent ontdekken

20-02-2020

Hoe ziet de toekomstbestendige stad eruit? Hoe gaan we daar straks leven en wonen? En wat is daarbij de impact van technologie? In de nieuwe interactieve experience TECHville op T2-campus in Genk, België, ontworpen door Tinker imagineers en geproduceerd door Yipp en Bruns, gaan jongeren in spelvorm samen bouwen aan een slimme stad van de toekomst. Onderwijl boren ze hun eigen talent en TECH-skills aan.

SLIMCITY

TECHville prikkelt het creatieve brein van jongeren (10 – 18 jaar) en hun klasgenoten in een wereld die doet denken aan Minecraft en Simcity, maar ook aan de moderne techniekbranche. Stedelijke geluiden en gloeiend licht ‘are setting the scene’. Centraal in de ruimte doemt een geabstraheerde metropool op uit een verder wit, multifunctioneel landschap. Vijf lab-eilanden daaromheen dragen de namen Telkes, Tesoro, Tesla, Turing en Thor: inspirerende pioniers en uitvinders in energie, materialen, elektro en ICT. Digitale interactieve schermen en fysieke technische ‘tools’ doen vermoeden dat experiment en innovatie nodig is.  

In dit speelveld krijgen scholieren via een grote videowall de oproep om de miniatuurstad te transformeren tot een metropool van de toekomst, een ‘slimcity’. Urgenties als verkeersdoorstroming en beter benutten van duurzame energie en materialen moeten worden aangepakt, want de stad viert binnenkort haar jubilieum en een groots festival wacht. In teams werken ze aan SMART oplossingen als stoplichten programmeren, windmolens testen, een dansvloer uitrusten met kinetische tegels en een alarmsysteem opzetten voor zorgwoningen. Ontwikkelde ideeën worden direct in de stad geüpload en getest.  

De stad geeft visuele feedback op de bedachte oplossingen, die van invloed zijn op elkaar. Het verkeer gaat stromen, energiebanen verdelen zich beter en stadsdelen komen tot leven. Spelers ontdekken dat samenwerken van groot belang is. En bovenal dat techniek inspirerend is. Ondertussen geeft een grote barometer de stand van de stad aan. Wanneer de meter helemaal groen kleurt, is de stad gezond en kan het festival van de toekomst beginnen.  

STEAM

TECHville past binnen het STEAM-onderwijs (Science, Tehcnology, Engineering, Arts and Mathematics) waar de onderwijscampus T2 in Genk op inzet. 21st Century Skills als analyseren, prototypen, creatief denken, verbindingen leggen zijn belangrijker dan het reproduceren van pasklare oplossingen. De interactieve experience is de nieuwste innovatie op de 24.000 m2 technologiecampus in het Thor park, een plek voor herbestemming van de voormalig mijnsite tot technologie- en energie hotspot.